Hva ønsker dere å oppnå ved lage en ny nettside? Hva skal den hjelpe dere med?
Hvis dere har en gammel nettside kan selvfølgelig ett av målene være å lage en ny nettside med bedre webdesign som også fungerer godt på mobil. Men dette er ikke et reelt mål.
For at en ny webside skal ha nytteverdi, trenger den å ha klare mål. Tenk på hva som er viktig for dere å oppnå med nettsiden.
Noen eksempler på mål for ny nettside:
" Ikke lag en ny nettside uten å ha klare mål for hva nettsiden skal oppnå, eller hjelpe dere med"
Hvem er deres kunder/målgrupper og hva er viktig for dem?
Når vi besøker nettsider er vi som regel ute etter informasjon, ønsker å få utført en oppgave eller få løst en utfordring.
Hvilke utfordringer skal deres nettsider løse for deres kunder, eller hvilken informasjon trenger de fra dere når de besøker deres nettside? Nettsiden må hjelpe dem med å utføre den ønskede oppgaven.
Eksempler:
Besøket på nettsiden bør føre til handling, for eksempel ved at de tar kontakt med dere for kjøp av tjenester og produkter. Dette viser altså tilbake til selve målet med å bygge nettsiden fra punkt 1.
Husk: Dette er også viktig etter ny nettside er lansert. Bruk statistikken aktivt for å se hva kundene dine er ute etter, og gjør eventuelle endringer basert på det. Er de ute etter innhold som ligger langt ned i strukturen på siden din, bør dette løftes frem og gjøres mer tilgjengelig.
Som i punkt 2, er det viktig å ta med seg erfaringer fra tidligere webside når man skal bygge en ny. Evaluer hva den forrige nettsiden gjorde bra, og hva den ikke gjorde så bra.
Se også på statistikk for å se hvordan deres besøkende beveger seg på nettsiden og hvilket innhold som er viktig for dem. Ta med denne innsikten når du skal lage ny nettside.
Hvordan skiller deres selskap seg fra deres konkurrenter
Dere må fremstå annerledes og unik for å kunne være den prefererte leverandøren av tjenester og produkter innenfor deres segment. Hvorfor skal deres kunder velge dere fremfor en konkurrent? Nettsiden må tydeliggjøre dette.
Eksempler på ting som kan fremheves:
Sørg for at alle kan bruke nettsiden deres, også mennesker med funksjonsnedsettelse.
Vis at dere tenker på alle når dere snakker med kunder og lag inkluderende webdesign.
Dette går på så enkle ting som kontrast, skriftstørrelser, riktige tagger i koden. Nettsiden bør følge WCAG 2.0-standarden for tilgjengelig webinnhold.
Tenk på at tilgjengelighet også vil hjelpe mennesker uten funksjonsnedsettelse. Er man ute på en solskinnsdag og besøker nettsiden deres med mobil, vil god kontrast på tekst og elementer hjelpe dine besøkende med å se innholdet bedre til tross for sterkt sollys.
Vinn vinn for alle!
Lykke til med arbeidet med ny nettside, app eller digitale tjeneste. Ta gjerne kontakt dersom dere ønsker hjelp, eller stikk innom vårt kontor i Oslo sentrum.
Du kan også lese vår artikkel som forklarer hvordan vi bruker faguttrykkene UX-design, UI-design og Webdesign